Hafida ontvangt deelnamebewijs Community Heroes 070

Locatie: Spark, Escamplaan. Een regenachtige zaterdagochtend. Op het kunstgrasveld jogt een meisje haar rondjes. Hafida appt dat ze haar tram heeft gemist, 10 minuten later schuift ze precies op tijd aan. Hafida Akhlal (22) brandt al snel los met haar levensverhaal. Vlot pratend vertelt ze hoe ze, geboren in Marokko, al op heel jonge leeftijd naar Nederland kwam.

Tekst door Ruud de Graaf

Over haar schooltijd vertelt ze: ”ik was echt een bandiet”, met weinig zin en weinig motivatie van anderen. Ze werd gepest en haar middelbare schooltijd was geen successtory. Wel wist zij snel wat ze wilde: dienstbaar zijn, anderen de kans geven zich te ontwikkelen. En ze voegde de daad bij het woord. Hafida werd een bekend gezicht als er iets georganiseerd moest worden in haar buurt en ze werd een gewaardeerde vrijwilliger. Vaak zat haar eigen passie om het goed te doen haar dwars, wat leidde tot demotivatie en zelfs problemen met haar gezondheid.

Nieuwe uitdagingen
Ook bij de verschillende baantjes die ze inmiddels achter de rug heeft zaten haar geldingsdrang en ambitie haar vaak in de weg. Zo kon ze het moeilijk accepteren dat anderen veel lichtvaardiger met hun werk omgingen. Ze maakt overigens een uitzondering voor haar huidige werk bij de alarmcentrale van Pech Onderweg. Hier voelt ze zich op haar plek: gelijk mensen met raad en daad bijstaan, ieder geval is anders en ze heeft veel vrijheid in haar doen en laten. Telkens nieuwe uitdagingen houden haar scherp. Check in de video hieronder het Community Heroes 070 kookworkshop project van Hafida of bekijk op YouTube de video’s van alle stadsdelen.

Team Segbroek
Op zoek naar mogelijkheden om zichzelf verder te ontwikkelen zag ze een advertentie van READY. De missie van READY sloot perfect aan bij wat ze zocht: een platform om haar ideeën te ontwikkelen en te ondersteunen. Ze schreef zich in voor het project Community Heroes 070 en kwam uiteindelijk bij het team van Segbroek terecht. Daar kwam ze in contact met een groep jongeren waarvan ze sommige een beetje kende. Al snel groeide er groepsgevoel omdat de teamleden problemen van elkaar herkenden en dezelfde achtergrond hebben.

Team Segbroek bij de uitreiking van de Community Heroes 070 traject 1

Nieuwe energie
Inmiddels heeft ze al veel opgestoken van de vele activiteiten en workshops. Ze noemt de workshop ‘ICT Helden’ als een eyeopener.  Zorgen dat je zichtbaar bent op (social) media. Maar ook de werkwijze van READY geeft haar veel nieuwe energie.  Het ontwikkelen van ideeën, het maken van een begroting en het zelf uitvoeren van de plannen. Over de begeleiding van haar lifecoaches is ze heel enthousiast. In het begin vond zij het vreemd als iets niet stap voor stap werd uitgelegd. Het werd overgelaten aan de groep om zelf uit te zoeken hoe iets werkt. Daaraan is ze nu gewend en het heeft haar sterker en zelfbewuster gemaakt. Ze voelt zich gesteund als dat nodig is, de coaches staan open voor problemen. De lifecoaches schakelen professionals in als dat nodig is en zorgen ervoor dat ze zich open durft op te stellen.

Binnen de groep wordt ze inmiddels als onmisbaar beschouwd en dit heeft haar mede de kracht gegeven om zich aan te melden voor een HBO studie ondernemen. Ze verwacht er erg veel van en ziet dat ze met READY stappen maakt naar wie en wat ze wil zijn. Hafida is op weg, en goed ook!

Ben jij of ken jij iemand die graag mee wilt doen aan Community Heroes 070? Aanmelden kan hier!

Hafida met twee andere deelnemers van Community Heroes 070